Critical Edge Alliance International Conference / 30.01.2020

The fifth annual conference of the Critical Edge Alliance will be take place at Paris 8 (www.univ-paris8.fr) on June 10-12 2020. This year’s conference theme is :

“Acting in Higher Education in Response to Climate Change”

Following the mobilization of students and young people around the world, the conference will offer an opportunity to rethink the impact of climate change and to prepare for upcoming challenges. How sustainable are our campuses ? How can the humanities, the social sciences, and the arts contribute to the fight against climate change ? What can we do as students, staff and faculty members, together and individually ? These are some of the questions that the conference is aiming to address from different angles : training, research, interactions with our surroundings and local communities, innovative technologies, inclusion, international exchanges, and management.

The conference is therefore an invitation to go beyond disciplinary and institutional silos. Everyone interested in the theme of higher education and climate change are encouraged to participate.

Call for Submissions

This is an open call for submissions from faculty members, staff, students, as well as other stakeholders (community actors, NGOs, government entitites, etc.). We also welcome submissions from people who are not connected to a Critical Edge Alliance institution, but are interested in the theme as well as alternative and experimental approaches to higher education. You can propose :

1. A paper
  2. A thematic panel
  3. A workshop
  4. An artistic production or expression

We prefer that panels and workshops bring together participants from as many countries and institutions of higher education as possible. We may therefore ask organizers to accept additional co-organizors and speakers.

The proposals should follow a template, which you can dowload below. The filled template should be sent by email no later than the 16th February 2020 to M. Rudy Akueson (criticaledgealliance-conf2020@univ-paris8.fr), with the subject "Submission CEA 2020".

Important dates :

April 1, 2020 : Deadline for response to submissions

May 1, 2020 to June 1, 2020 : Registration for the conference

La cinquième conférence annuelle du Critical Edge Alliance aura lieu à Paris 8 (www.univ-paris8.fr) du 10 au 12 juin 2020. Le thème de la conférence de cette année est :

« Agir dans l’enseignement supérieur en réponse au changement climatique »

Suite à la mobilisation des étudiants et des jeunes du monde entier, la conférence sera l’occasion de repenser l’impact du changement climatique et de se préparer aux défis à venir. A quel point nos campus sont-ils durables ? Comment les sciences humaines, les sciences sociales et les arts peuvent-ils contribuer à la lutte contre le changement climatique ? Que pouvons-nous faire en tant qu’étudiants, membres du personnel et professeurs, ensemble et individuellement ? Telles sont quelques-unes des questions que la conférence souhaite aborder sous différents angles : formation, recherche, interactions avec notre environnement et les communautés locales, technologies innovantes, inclusion, échanges internationaux et gestion.

La conférence est donc une invitation à aller au-delà des silos disciplinaires et institutionnels. Toute personne intéressée par le thème de l’enseignement supérieur et du changement climatique est encouragée à participer.

Appel à candidatures

Il s’agit d’un appel à candidatures ouvert aux membres du corps professoral, du personnel administratif, aux étudiants ainsi qu’aux autres parties prenantes (acteurs communautaires, ONG, entités gouvernementales, etc.). Nous encourageons également des propositions émanant de personnes qui ne sont pas liées à une institution membre du Critical Edge Alliance, mais qui s’intéressent au thème, ainsi qu’aux approches alternatives et expérimentales de l’enseignement supérieur. Vous pouvez proposer :

1. Une communication
  2. Un panel thématique
  3. Un atelier
  4. Une production ou une expression artistique

Il est souhaitable que les panels et les ateliers réunissent des participants du plus grand nombre possible de pays et d’institutions d’enseignement supérieur. Nous pourrons à cet effet solliciter des organisateurs qu’ils s’associent à d’autres coorganisateurs et conférenciers.

Les propositions devront suivre un modèle que vous pouvez télécharger ci-dessous. Le modèle rempli doit être envoyé par mail au plus tard le 16 février 2020 à M. Rudy Akueson (criticaledgealliance-conf2020@univ-paris8.fr), avec pour objet "Soumission CEA 2020".

Dates importantes :

1er avril 2020 : Date limite de réponse aux soumissions